Otázky a odpovědi, aneb vyslechla jsem youtubery 4. - Ester Starling

Ahoj do deštivého rána. Dneska máme čtvrtek a také tu máme poslední článek ze série "otázky a odpovědi, aneb vyslechla jsem youtubery". Říká se, že si necháváme to nejlepší nakonec a s koncem tedy přichází poslední z youtuberek Ester Starling. Pokud její kanál nesledujete, určitě se jukněte. Ester si Vás získá především svým stylem a charisma, které z ní vyzařuje. Teď už se ale pustíme do rozhovoru.


1) Co konkrétně pro Tebe znamená pojem veganství?

Veganství pro mě znamená snahu. Když jsem vegan, znamená to, že jsem člověk kterému o něco jde, člověk který se snaží nějakým způsobem zasáhnout a ovlivnit špatné "návyky na zemi". Podle mého názoru se všechna snaha počítá. Nejde mi o to být chytřejší, lepší, vysportovaná - nejsem vegan kvůli tomu, abych všem ukázala jaké mám úžasné tělo, nebo jak jsem "silná", že "vydržím" nejíst živočišné produkty. Být veganem pro mě znamená mít čisté svědomí, být hrdá na to, kdo jsem a jak se chovám. Netvrdím že nedělám, a že už nikdy neudělám chybu. Ale nikdy se nepřestanu snažit a nikdy se nepřestanu posouvat dopředu.

2) Jaký máš názor na RAW veganství?


Popravdě řečeno, zatím jsem se o to nějak výrazně nezajímala. Nemyslím si, že je to špatné, věřím, že to spoustě lidí může vyhovovat. Já sama jím hodně "raw", ale ráda si něco ukuchtím i v hrnci a nepřijde mi nutné se toho vzdávat.

3) Jak se stavíš k veganské stravě v těhotenství?

Nad tímhle nemusím nijak zásadně přemýšlet. Pravdou totiž je, že neplánuji být někdy těhotná. Ale obecně mám ten názor, že veganská strava je plnohodnotná. Není to jen o vyvážené stravě, ale i o psychice. O tom, co si myslíme, že nám "stačí" a co nám nestačí. Je to o domluvě, o dorozumění se naší mysli, našeho ducha - s naším tělem.

4) Na netestovanou kosmetiku existuje spousta názorů. Někdo tvrdí, že i přes získání certifikátu o netestování, není 100% jisté, že firmám můžeme věřit. Jaký názor máš Ty?

Tohle je věc, se kterou právě teď zápasím. Je těžké nakupovat kosmetiku, protože i když má nějaká firma certifikát, ale patří pod nějakou větší firmu, která testuje - certifikát je najednou vlastně bezcenný, protože peníze jdou zase a opět do kapsy tomu "hlavnímu panáčkovi", který má pod sebou i testování jiných produktů jiných firem.
Já se proto (nejen proto) rozhodla kosmetiku dost omezit. Doma mám jen to potřebné a pořád bádám, abych si příště mohla pořídit něco, co bude "bezpečnější", než to co mám teď.

5) Co bys doporučovala jako nejlepší vegan jídlo?
Mám ráda jednoduché věci. Opravdu jednoduché. Nejčastěji si vařím těstoviny s takovou mou domácí rajčatovou omáčkou. Je to něco, co bych mohla jíst každý den. Potom mám také hodně ráda čočkovou polévku s mrkví. Co se týče nevařených věcí, tak mám ráda prostě ovocné i zeleninové saláty, klidně i jen ze dvou tří ingrediencí (já říkala, že mám ráda jednoduché věci!), nebo nakrájenou zeleninu, kterou si můžu namočit do nějaké mé "čalamády", nebo hummusu.

6) Jaký nejhloupější argument si slyšela proti vegan stravě?
Nejhloupější argument je podle mě ten "základní".
> Nebudeš mít dostatek živin, budeš mít problémy, budeš slabý, unavený, nemocný. <
Každý, alespoň trochu inteligentní jedinec musí uznat, že je tohle zkrátka hloupost. Nemusíte mi vykládat tisíc věcí o tom, co "nedostanu do těla" a co moje tělo "špatně zpracuje" a bla bla bla. Víte co mi stačí? To, jak se cítím skvěle. To, jak zmizela moje špatná pleť, moje problémy se žaludkem, střevy. To, že už nejsem unavená.
Viděli jste někdy vegana, co žije na této stravě třeba už 10 - 15 let? Vypadají řádově tak o deset let mladší než jsou. Navíc - téměř každý vegan si svou stravu nějakým způsobem hlídá a kontroluje jaké živiny od určitých potravin do těla dostává. Dělá tohle nějaký masožravec? Nebude jich ani čtvrtina. I kdyby veganství nějak "škodilo" tělu, pořád bude vegan mnohem zdravější a vyživenější, než masožravec a mlíkožravec, který si nehlídá ani ň a jen se tláská vším nezdravým, nevyživujícím a pro tělo vyloženě špatným a zanášejícím. Uf, to je věta....

7) Jaké změny ve Tvém těle nastaly po přechodu na vegan stravu?
Jak už jsem psala, vyčistila se mi pleť, a pořád se mi zlepšuje. Už mi nebývá špatně od žaludku, nemám střevní problémy jako předtím. Cítím se mnohem víc plná energie, i když se třeba někdy v noci méně vyspím. Dokonce postupně přestávám mít chuť na "nezdravé sladké". A to naprosto samovolně a přirozeně, sama jsem překvapená. Já vždycky milovala sladké, ale teď mi stačí dát si banán se skořicí, sušenou meruňku, vločky s pampeliškovým medem - zkrátka něco mnohem lepšího, než nějakou ultrafujovou čokotyčinku nebo bonbony.

8) Co bys doporučovala každému vegan nováčkovi?

Aby neměl strach, že nebude mít co jíst. Je až neuvěřitelné, jak rychle si člověk zvykne. A co všechno objeví za dobroty! Hlavně, ať experimentuje a nemá z ničeho strach. Chuť na živočišné produkty zmizí a každý brzy zjistí, že veganská strava není náročnější, než ta "obyčejná". Pamatujte si, že nejde o to "vyměnit sekanou za sojovou sekanou". Jde o to objevit úplně jiná jídla. Jídla, která chutnají skvěle a nejsou krutá.

9) Když přijdou na řadu ZOO. Znám zastánce (kvůli vymírání tvorů, ochrana proti pytlákům, záchranná stanice) i odpůrce (tyranie, celý život za mříží, nevhodné klima). Jak to máš Ty?
Tohle je tak těžké. Já chápu obě strany. Rozumím tomu, proč si někteří lidé myslí, že je to vyloženě špatné. Pro některá zvířata je to určitě utrpení. Některá to nejspíš snáší lépe.. kdo ví. Záleží také na tom, o jakou jde ZOO, nebo rezervaci. Já bych byla spíše pro něco jako jsou právě rezervace. Pojďme zvířata chránit, ale nechme je žít v jejich přirozeném prostředí, volně, ať jsou prakticky volní.

10) Určitě každý z nás připravoval na přechod na veganství své nejbližší. Jak se to vedlo Tobě?
Tehdy, když jsem se pro tuhle cestu rozhodla, to jeden z mých nejbližších lidí bral opravdu špatně. Spíš to vůbec nevzal, chtěl mě od toho odtáhnout, ponižoval mě kvůli tomu před jinými lidmi. To se také na našem vztahu podepsalo. Člověk může nesouhlasit, ale ne na někoho plivat a být zlý, ponižovat ho.
Jinak moje rodina to vzala skvěle, nikdo mi do toho nemluvil a ani nemluví. Dokonce teď více jedí vegetariánská a veganská jídla, než když dřív. Moje přítelkyně je také podobných názorů jako já a žádné živočišné produkty už téměř nejí.


A jsme u konce. Určitě si každý z Vás našel youtubera, který se mu se svými názory nejvíce podobá a sedí mu. Sami jste mohli poznat, že existuje spousta veganů s odlišnými názory na různé věci. Který z youtuberů Vám nejvíce přirostl k srdci? Budu se těšit zase za týden s překvapením.
Mějte se krásně, Vaše Ellie

Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky