Vegan - vytrvalostní běžec/Vegan - endurance runner

Ahojky kamarádi.
Pár dní zpátky jsem se Vás na stránce na FB ptala, který z článků byste uvítali nejvíce. Vyhrál vegan - vytrvalostní běžec. Rovnou se chci přiznat a ospravedlnit, že nejsem žádný výživový poradce. Doporučuji pouze to, co vyhovuje mně. Neznamená to, že se podle toho máte 100% řídit. Budu se Vám jen snažit připodobnit moje zkušenosti, poznatky, rozpis tréninků a stravu během příprav na závody. Nečekejte nic světoborného, to co dělám mi vyhovuje a funguje :). Tento článek berte jako navazující a více rozvinutý na tento.

Rok 2016 pro mě začal docela svižným tempem. Hned ze začátku jsem se totiž pomalu ale jistě začala připravovat na první 1/2 maraton této sezóny a jelikož nebylo dvakrát příznivé počasí, tréninky mě stály hodně sil. Závod jsem odběhla, ale doslova mě vyšťavil. Málo času na přípravy, tréninky méně náročné a to se ukázalo na výsledku. Hlavně jsem nečekala tak náročnou trať (Ellie, Ellie, kdy se už poučíš!). Přikládám na fotografii získanou medaili (hele nechlubím se jasný?...) a rovnou přeskočím k přípravám na druhý letošní 1/2 maraton.


Druhý letošní 1/2 maraton mě čeká už 17.9.2016 v Ústí nad Labem. Vám teď sepíšu MOJE poznatky, tréninky, stravu a doplňky při přípravách.


Moje tréninky probíhají přibližně 4x týdně po 8km. Pokud se cítím fajn, zvládám i kolem 10km, ale záleží hodně na tom, abyste svoje tělo zbytečně netrápili a měli také prostor na regeneraci. Je pravda že od začátku měsíce se zmírnil jejich počet, ale to díky dovolené. Týden před závodem si zvyšuji kilometry a snižuji počet odběhaných tréninků za týden přibližně na 3. Takže pro příklad.
Normální tréninky 8km/4x-5x týdně
Předzávodní tréninky 10-12km/3x týdně
Naučila jsem se běhat převážně dopoledne kvůli počasí. Je to pro mě lepší i z časového hlediska. Odpoledne je ponejvíc hodně velké teplo a zahráváte si s úžehem, takže bych to moc nepřeháněla. Jsem ranní ptáče, takže vstávání pro mě není žádný problém.

Příklad normálního tréninkového dne
6:00-7:00 budík
7:00 snídaně
9:00 výběh
10:00 doběh (podle počtu kilometrů samozřejmě, ale dávám raději mezeru)
10:00 posilování nohou a břicha
11:00 strečink 

Příklad předzávodního tréninkového dne
6:00 budík
6:10 snídaně
8:00 výběh (zapojení intenzivního výsklusu do kopců)
9:00 doběh (podle počtu kilometrů)
10:00 posilování
10:30 strečink
15:00 plavání/jízda na kole
17:00 výběh cca 2 km

Jelikož jste si asi nejspíš uvědomili, že spálených kalorií a sil je více než dost, musím si je tak nějak nabrat zpátky a regenerovat, takže přikládám i jídelníček.

Příklad jídelníčku v normální tréninkový den
Snídaně: ovesné vločky s banánem, kokosovým mlékem a mandlemi, zelený čaj
Svačina: (po strečinku a sprše) jeden proteinový shake (vegan protein od firmy pro VX), RAW tyčinka
Oběd: kukuřičné tortilly plněné zeleninou  a cizrnou s uzeným tofu
Odpolední svačina: smoothie, miska ovoce
Večeře: rýže a fazole na kari

Příklad jídelníčku v předzávodní den
Snídaně: ovesné vločky s banánem, kokosovým mlékem a mandlemi, zelený čaj
Svačina: proteinový shake, hrst mandlí, banán
Oběd: mexická pánev s robi "masem" a rýží
Odpolední svačina: miska ovoce, smoothie a RAW tyčinka
Večeře: těstovinový salát

V předzávodním jídelníčku je velice důležité nahrabat co největší množství glykogenu, bude při závodě velice důležitý, proto by se měli přijímat potraviny bohaté na sacharidy - rýže, těstoviny aj.

Co se týče celkově příprav na 1/2 maraton (nebo jiný běžecký závod) bych určitě doporučovala hned několik věcí.
1) Nepřepalte se - to, že jste se celou sezónu vykašlali na pravidelné tréninky nezachráníte posledním týdnem před závodem (nedej bože, když za ten týden naběháte 200km)
2) Dodržujte pitný režim - pamatujte na to, že běžci by měli vypít ještě více vody nežli normální smrtelník
3) Dodržujte pravidelný příjem jídla
4) Myslete pozitivně
5) Doplňujte minerály
6) Nikdy se nevzdávejte

Doufám, že jsem tímto článkem alespoň někomu dopomohla a budu se těšit zase příště. Vaše Ellie

Komentáře

  1. Ahoj Eliško. Nevím, co myslíš pojmem "předzávodní tréninkový den", ale podle mě by nejtěžší tréninkové fáze na závod měly přicházet cca 2-3 týdny před samotným závodem. Potom už se tréninková intenzita i naběhané km snižují, aby byl člověk na závod připravený. Tady je výborná stránka na tréninkové plány: http://beh.sportsite.cz/domains/beh.sportsite.cz/treninkove-plany/menu.
    Já svůj nejlepší půlmaraton zaběhla po té, co jsem 14 dní před závodem nemohla běhat (natáhla jsem si nějaký úpon v koleni) a do závodu šla s tím, že to kdyžtak vzdám. A nakonec z toho byl osobák s časem pod 1:50 :-) Zkrátka jsem šla do závodu odpočatá a těšila se na něj.
    Neber to, prosím, jako nějakou kritiku, ale tip, který by Ti mohl pomoct si ten závod více užít. :-)
    Přeji hodně s radostí naběhaných kilometrů. :-)
    Peťa V.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahojky. Díky moc za radu mrknu na to. Předzávodní den beru cca 2 týdny řekněme, ale když na to tak koukám tak asi upravím formulaci :D, vypadá to jak kdybych se vážně chtěla strhnout. Samozřejmě cca 2 dny před závodem přichází odpočinek. Díky moc za čtení a měj se hezky! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jo tak to joooo. :-) A díky za tyhle články. Jinak mé začátky s během byly úplně stejné. Sice jsem hodně sportovala, ale běh mezi mými oblíbenci nebyl... Do té doby, než jsem sbalila jednoho běžce. :-) Naše společné výběhy vypadaly úplně stejně. Dnes s ním chodím běhat jen, když už má za sebou alespoň dvacítku v kopcích a se mnou si jde těch závěrečných 10km jako výklus. :-)
    Těším se na další články, ať už sportovní nebo ne. :-)
    P*

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky